4.09.2009

MSN 2009 Sıradışı inceleme

Yeniden merhabalar,
Bu yazımda sizlere, ~400 milyon kişinin kullandığı, 35 farklı dile çevrilmiş olan, Microsoft Messenger programının son sürümü olan Live Messenger ( 2009 ) 14.*** hakkındaki yorumlarımı aktaracağım...

Bildiğiniz üzere, Microsoft 8.5'te yaptığı köklü değişiklikler sonrasında, biraz sessiz kaldı... Ve bu aşamada 2009 sürümünü geliştirdi. Bu sürüm yayınlandıktan sonra, bu programı bilgisayarına yükleyen arkadaşlardan bir çok şikayet aldım. Merak ettim ve en sonunda bende kurdum... ( yaklaşık 4-5 hafta önce )

Bir çok değişiklik yapılmış... Özellikle görsel olarak... Fakat, ben size zaten sizin bildiğiniz özelliklerinden bahsetmeyeceğim. Şimdi gelin, bir mühendisle beraber takım olup, bu programı nasıl inceleyeceğinize bakalım.

Bunlar benim kişisel görüşüm... Bir çok hata var... Güvenlik yapalım derken işi berbat etmek, GUI'i oldukça güzel gösterelim derken bozmak, özellik ekleyelim derken yanlış yola girmek diye ben buna derim.

Öncelikle dosya aktarımından başlayalım. Eğer MSN'inizle birlikte Microsoft'un güvenlik aracı olan onecare programınıda yüklemezseniz, dosya alışverişi yapamıyorsunuz. Eğer yüklemek istemezseniz, ikinci bir seçeneğiniz var. Varolan anti-virüs programınıza indirilecek her dosyanın taraması için komut vermek, ve bunu MSN ayarlarında göstermek. Ben, anti-virüs programımı buraya yönlendirmek istemedim. Sadece, bir tane hello world programı yazdım C'de... DOS platforma ait( Ekranda Merhaba Dünya yazdırıyor ve kapanıyor, program 5 satır, 15sn kodlaması. ). Bu exe'nin yolunu gösterdim ve o zaman gördüğüm olay konusunda üzüldüm. 5 satırla anti-virüs programı yazmışım gibi arkadaşlardan herbir dosya indirdiğimde; bu hello world programını çalıştırdı ve kapattı. Sanki böylece güvenlik almış oldum :)

Diğer bir yandan kişi listesine baktım, bir güzel geliştirmişler. Pencerenin alt kısmında arkadaşlarınızdan haberlerde sürekli akıyor. Tamam, kabul ediyorum, yararlı bir özellik olabilir. Ama "online" olan kişilere hiç baktınız mı ? Benim msn listemde, 250'ye yakın kişi var. Ve kişisel iletilerini durmadan değiştiriyorlar. "Nikola Tesla","Aşığım, Çok mutluyummm" diye 2 kişi gözüme çarpıyor şuan. Peki bu 2kişi yarın iletisini değiştirdiğinde, ben onların kim olduğunu nerden bileceğim ??? Hmm, doğru fareyi kişinin üzerine getirip email adresini görebiliyorsunuz. Eminim ki sizde, email adresiyle birçok kişiyi tanıyorsunuz. Ama 3 sn bekleyerek. Bunu 100 kişi online olduğunda, acele olarak birini aradığınızı düşünün... 300 sn... Ki resimleride kişilerin gerçek resimleri olmuyor ki; bakıp tanıyasınız... YANİ, isterdim ki; isim yerine, sadece mail adresleri gözüksün. Böyle bir özellik msn 2009'da yok. Bu özelliği offline kişilere uygulayabiliyorsunuz, online kişilere değil...

Bir yeni özellikten daha bahsedeyim. Konuşma penceresinde kişi resimleri sağa taşınmış. ONCA SÜRÜMDEN SONRA 14.SÜRÜME GELMİŞSİNİZ, HADİ BUNU SAĞA TAŞIYALIM !!! SOLA TAŞIMAK İÇİN, ESKİSİ GİBİ GÖRÜNÜM İÇİN BİR TANE BİLE SEÇENEK BIRAKMAYALIM AYARLAR BÖLÜMÜNDE... denmiş resmen bu yeni sürümde... Ben, sağda olmasına alışmıştım. Yeni sürümde neden bunu soldan, sağa taşıyamıyorum ? Bana göre bu büyük bir yanlışlık... Fakat bu duruma, Microsoft'un bir bildiği vardır illaki demekle geçiyorum.

Diğer bir yeni özellik ise; Konuşma penceresinde, bir kişi ile konuşurken, onun e-posta adresini aynı pencerede GÖREMİYORSUNUZ! konuştuğunuz kişinin, adresini görebilmesiniz için resmine tıklayıp, "kişi profilini göster" dediğinizde e-posta adresi karşınıza geliyor. Bunun için pencere yönetiminde "araçlar" bölümünü açmanız lazım. Böylece, bir kişinin konuşma penceresini açmak için ismine çift tıkladığınızda pencerenin en üst tarafında e-posta adresini görebiliyorsunuz.

Aksi halde; BU BİR GÜVENLİK AÇIĞIDIR. Düşünün, bir forum yönetiyorsunuz. Siz forumun administratörüsünüz. Safa adlı kişide, forumunuzda görevli bir mod. Ve hep ismini safa olarak yazıyor iletisine, resmide siyah bir resim. ben safa'nın forumdaki şifresini öğrenmek için, admin'in msn'i alır, farklı bir hesapla eklerdim. Kabul ettirirdim kendimi. Günler sonra, gerçek safa online olmadığı bir zaman, ismimi safa yapar, aynı siyah resmide profilime koyarım. Sonra admin'e birden, "ya, bu aralar dalgınım, şifremi kaydettiğim dosyayı sildim, bana şifremi atabilir misin ? " diye sorarım. Admin'in biran dalgınlığıyla, Safa'nın şifresi elime geçebilir. Bu bir sosyal mühendislik örneğidir. Bir çok forum, böyle "hack"lenmiştir. Bir çok hesapta bu şekilde alınabilir. Hatta kredi kartı bilgileri.

Resme bakın, nedemek istediğimi anlayacaksınız;

Ben çok küçüklükten beri bilgisayarlarla uğraşırım. Ve çok büyük hayalgücüm vardır. Küçükken çok hayal kurardım. Şimdide öyleyim. Çünkü hayal gücü bittiği zaman, düşünsenizde kendinizi aşamazsınız.Ayrıca, Microsoft'a karşı bir düşüncem yok. Win 95'te kullandım, 98-ME-2000-XP-Vista-Se7en her sürümünü görmüşlüğüm, kullanmışlığım var - kullanıyorumda. Microsoft işletim sistemlerinde programlarımı geliştiriyorum. Fakat, Microsoft son bir kaç senedir, bazı yanlış adımlar atıyor kanımca... Sonuçta Microsoft, bilişim dünyasının güneşidir. Ve bir güneş tutulması olursa, bu birçok kişi tarafından görülür.

Onlara burdan hatırlatırım ki;
"Imagination is more important than knowledge"
Hayal gücü bilgiden daha önemlidir. ALBERT EINSTEIN (1879-1955)

Fakat herşeye rağmen, son söz olarakta şunu size sorayım;
Bundan iyi bir "IM" yazılımı var mı? =)

Saygılarımla,
ORKAN ARIKAN

 
back to top